ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփն այսօր առավոտյան CNN հեռուստաալիքին հայտարարել է, որ ինքը «չի մտածում» միլիարդատեր Իլոն Մասկի մասին և մոտ ապագայում նրա հետ չի խոսելու։ «Ես նույնիսկ չեմ մտածում Իլոնի մասին։ Նա խնդիր ունի։ Խեղճը խնդիրներ ունի», - ասել է Թրամփը։ Այն հարցին, թե արդյոք զրուցե՞լ է Մասկի հետ, նա պատասխանել է. «Ոչ։ Կարծում եմ՝ որոշ ժամանակ նրա հետ չեմ խոսի, բայց նրան ամենայն բարիք եմ մաղթում»։               
 

Չփնտրենք ջատագովություն, կամ բանավիճային ուսուցողական միտում

Չփնտրենք ջատագովություն, կամ բանավիճային ուսուցողական միտում
22.03.2016 | 11:41

Կանոնական երկրորդ Ավետարանի հեղինակ Հովհաննես-Մարկոսը (Հովհաննես` հրեական և Մարկոս` հռոմեական անուն), թվում է, եղել է Երուսաղեմի քրիստոնյա: Նրա անունը չի հիշատակվում չորս ավետարաններում, բայց բազմիցս հանդիպում ենք «Գործք առաքելոց»-ում և Պողոսի ու Պետրոսի նամակների մի քանի հատվածներում: Նրա կենսագրության մեծ մասը հնարավոր է վերականգնել` հենվելով ինչպես աստվածաշնչյան տվյալների, այնպես էլ բանավոր ավանդույթի վրա: Առաջին անգամ նրան հանդիպում ենք 41 և 44 թթ. շրջակայքում, երբ Հուդայի երկրում իշխում է Հերովդես Ագրիպպասը: Մարկոսը որդին է ոմն Մարիամի, ում տունը Երուսաղեմում դարձել էր առաջին քրիստոնյաների հավաքատեղին: Գուցե մայր և որդի հավատքի են եկել Պետրոսի քարոզով (Գործք 12 և Ա Պետր. 5.13): Նոր կտակարանի մասնագետների մեծ մասի կարծիքով, Ավետարանի (14.51-52) հատվածի փախչող մերկ երիտասարդի մասին պատմող դիպվածում, խոսքը, հավանաբար, Հովհաննես-Մարկոսի մասին է: Ելնելով այս էպիզոդից, որոշ հավանականությամբ, կարելի է հաստատել հետևյալ ժամանակագրությունը: 30 թվին Մարկոսը մասնակցում է Գեթսեմանիի տեսարանին: 45 թ. նա ուղեկցում է Պողոսին ու Բառնաբասին` քարոզչական առաջին ճանապարհորդության ընթացքում: Այդ ժամանակ նա մոտավորապես 30 տարեկան է (Գործք 13): Քրիստոսի խաչելության ժամանակ նա հավանաբար 15 կամ 20 տարեկան է եղել: Պետրոսին ազատելու նպատակով կազմակերպված աղոթքի հավաքույթը տեղի ունեցավ նրա տանը, որը Երուսաղեմի քրիստոնյաների համար կարևորագույն հավաքատեղիներից էր: Որոշ աստվածաբաններ ասում են, թե «Վերջին ընթրիքի» վայրը նույնպես եղել է Մարկոսի տունը: Աշակերտները, հավանաբար, այստեղ էին հավաքվել Հոգեգալստյան առավոտյան, որտեղ և տեղի ունեցավ Սբ. Հոգու Էջքը: Մարկոսի ընտանիքն ունևոր է եղել, քանի որ նրա մայրն ուներ ծառաներ: Բառնաբասը նրա զարմիկն է: Նա նույնպես ունևոր էր և, համաձայն «Գործք»-ի 4.37 հատվածի վկայության, մեծ սեփականություն ուներ: Անկասկած, թե՛ մեկը, թե՛ մյուսը ծագումով Կիպրոսից էին, որտեղից եկել էր Բառնաբասը: Շատ հավանական է, որ երիտասարդ Մարկոսը դաստիարակվել է կիրթ և միևնույն ժամանակ բարեպաշտ միջավայրում: Գործունեության մեջ նրան մտցրել է Բառնաբասը` Պողոսի ուղեկցությամբ Երուսաղեմ այցելելուց հետո (Գործք 11.30): Քարոզչական առաջին ճանապարհորդության ժամանակ երիտասարդ Մարկոսը երկու ավագներին ծառայում է որպես օգնական: Նրանց հետ մնում է Կիպրոսում, բայց երբ ավագները թողնում են կղզին` Փոքր Ասիա վերադառնալու համար, Մարկոսը չի ուղեկցում նրանց, այլ վերադառնում է Երուսաղեմ: Դրա պատճառը հայտնի չէ: Կարծիքներ կան, որ նրան, հավանաբար, չի հետաքրքրել առաքելությունը հեթանոսների մեջ: Բայց եթե այդպես է, ինչո՞ւ է գրել մի գործ, որը նախատեսված է հենց հեթանոսների և մասնավորապես հռոմեացի ընթերցողների համար: Լուրջ անհամաձայնություն առաջացնելով Պողոսի և Բառնաբասի միջև, Մարկոսն անհետանում է Նոր կտակարանի պատմությունից և կրկին հայտնվում միայն տասը տարի անց: 52 թ. Երուսաղեմի ժողովից հետո, նա Բառնաբասի հետ վերադառնում է Անտիոք, քանի որ Պողոսը հրաժարվում է նրան տանել իր հետ քարոզչական երկրորդ ուղևորության (Գործք 15.36-39): Մարկոսը գնում է հիմնելու Եգիպտոսի եկեղեցին (համաձայն Եվսեբիոսի և Հերոնիմոսի վկայությունների), մի բան, որը, թվում է, հաստատվում է հռոմեացիներին ուղղված տեքստի 15.18-23 հատվածով: 54-61 թթ. Մարկոսը Պետրոսի օգնականն է: Նա առաքյալին հետևում է մինչև Անտիոք (Գաղ.2.11), նրա հետ այցելում է Փոքր Ասիայի եկեղեցիները (Ա Պետր. 5.13): 62-63 թթ. Պողոսի հետ աշխատում է Հռոմում (Կողոս.4.10, Փիլիմոն 1.24): Պարզ է, որ հին վեճը լուծվել էր, և հեթանոսների մեծ առաքյալն իր երիտասարդ գործընկերոջը երաշխավորում է աշխատել այդ քաղաքի եկեղեցիներում: Տիմոթեոսին ուղղված երկրորդ թղթում Պողոսը նրան օգտակար է համարում միջնորդ գործունեության համար: 63 թ. Մարկոսը վերադառնում է Փոքր Ասիա (Կողոս.4.10): 64 թ. գտնվում է Հռոմում, որտեղ գրում է իր Ավետարանը և, ըստ եկեղեցական Հայրերի, վերադառնում է Եգիպտոս, որտեղ էլ շարունակում ու վերահսկում է սկսած գործը: Անորոշ ժամանակ Եգիպտոսում մնալուց հետո, հավանաբար, մահացել է Ալեքսանդրիայում հուզումներից մեկի ժամանակ: Եթե անգամ Մարկոսն անձնապես մեծ դեր չի խաղացել, այնուամենայնիվ, կապ է հանդիսացել քարոզչական երեք ոլորտների միջև. Ասիա (Պետրոս), Եվրոպա (Պողոս), Աֆրիկա (Բառնաբաս): Պետրոսի առաջին թղթի 5.13 տողի համաձայն, Պետրոսը նրան համարում է իր «որդին», մի բան, որը ցույց է տալիս այդ առաքյալի հետ խիստ մտերմիկ հարաբերությունը և որով էլ բացատրվում է նաև նրա Ավետարանի պետրոսյան շատ որոշակի հնչեղությունը: Երկրորդ Ավետարանի հեղինակի մասին ամենահին տեղեկությունները տալիս է Եվսեբիոսը` իր «Եկեղեցու պատմության» մեջ: Մարկոսի ավետարանը գրվել է ավելի շատ հեթանոսական ծագում ունեցող ընթերցողների համար: Մարկոսի հետաքրքրությունը նույնը չէ, ինչ Մատթեոսինը` ցայտուն դարձնելու այն շեշտված աղերսը, որը Հիսուսին կապում է հրեա ժողովրդին և հրեաների միջոցով Հին կտակարանին: Հիսուսն այստեղ չի հայտնվում իբրև Հին կտակարանի իրականացում: Բազմաթիվ հատվածներում, որոնք նույնն են, ինչ Մարկոսի մոտ, Մատթեոսն ավելացնում է այն ամենը, ինչն ընդունակ է ցույց տալու հայտնության հրեական, ինչպես Հիսուսի անձի ու գործի մեսիական բնույթը: Այս բանը Մարկոսի մոտ բացակայում է: Այսպիսով, Մարկոսի մոտ հրեական տարրերի բացակայությունը վկայություն է այն մասին, որ իր Ավետարանը շարադրելիս, նա նկատի է ունեցել ոչ հրեա ընթերցողների: Այդուհանդերձ, Մարկոսի ավետարանի շրջանակն ամբողջապես պաղեստինյան է: Հրեական «ենթատեքստը» հայտնվում է ամենուր, այնպես որ, ոչ հրեա ընթերցողը չէր կարողանա հասկանալ ներկայացված իրադարձությունների ու քարոզների իմաստը` առանց Մարկոսի բացատրությունների: Մարկոսը ոչ մի ցուցում չի տալիս իր Ավետարանի ստեղծման տարեթվի մասին: Իսկ ինչ կարող ենք ասել այս առումով, այն է, որ կազմվել է Մատթեոսի և Ղուկասի ավետարաններից առաջ: Այսուհանդերձ, կան արտաքին ակնհայտ հատկանիշներ, որոնք թույլ են տալիս մոտավոր ձևով որոշել նրա ստեղծման տարեթիվը: Իրենիոսը գրում է, որ Մարկոսն իր ավետարանը ստեղծել է Պետրոսի մահից հետո: Մյուս կողմից` Կղեմես Ալեքսանդրացին նշում է, որ այն գրվել է Պետրոսի կենդանության օրոք: Պարզ է, որ շարադրանքը կապվում է Պետրոսի անվան հետ` լինի այն առաքյալի մահից առաջ, թե հետո: Ընդհանուր ընդունված է, որ Պետրոսը հավանաբար մահապատժի է ենթարկվել Ներոնի իշխանության օրոք` 64 թ.: Երբ մենք հաշվի ենք առնում այդ փաստերը, ինչպես նաև Մատթեոսի և Ղուկասի ավետարանների` Մարկոսի ավետարանի հետ ունեցած կապը, ապա դրանից ենթադրում ենք, որ Մարկոսի ավետարանը պետք է որ գրված լինի ոչ ուշ, քան մինչև 65 թ.-ը: Հին մի ավանդույթի համաձայն, Մարկոսի ավետարանի ստեղծման վայրը Հռոմն է: Պատճառը դարձյալ Պետրոսի և նրա գործունեության հետ ունեցած սերտ առնչությունն է: Կղեմես Ալեքսանդրացին և Իրենիոսը նույնպես կարծում են, որ ավետարանը գրվել է Հռոմում կամ Իտալիայում: Մարկոսի ավետարանում կարելի է գտնել էական տարրեր, որոնք հանդիպում են Մատթեոսի և Ղուկասի ավետարաններում: Դրանով են բացատրվում երեք գրքերի նմանությունները: Միշտ հեշտ չէ սահմանել ու շարադրել Մարկոսի ավետարանի հետապնդած նպատակը: Իրոք, թվում է, թե այս ավետարանը գրվել է ոչ թե ինչ-որ արդյունքի հասնելու համար, այլ ավելի շուտ Հիսուսի կյանքի պատմությունից առաջացած շատ մեծ հուզմունքի մղումով: Այս պատմության մեջ չփնտրենք ջատագովություն, բանավեճային կամ ուսուցողական միտում, այլ պարզապես Փրկչի անձի նկատմամբ հիացմունքով լի ոգևորության ինքնաբուխ արտահայտություն:

Ըստ Ահարոն Կայայանի
«Նոր կտակարանի ընդհանուր ներածություն» գրքի


հրապարակման պատրաստեց
Հովհաննես ՄԱՆՈՒԿՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1781

Մեկնաբանություններ